Mellandagstips

Lite sent för julklappstips såhär dagen efter dopparedan, så därför ger jag er tips på vad ni ska köpa under mellandagarna, självklart är ni väl också lediga fram till trettondagen? Ett visst fokus kanhända ligger på manuell bryggning, men det är ju det jag är bra på.

  1. Hario Drip Scale
    Det kan mycket väl vara så att jag själv kommer att lägga in en stöt och köpa den snygga, nördiga och japanska vågen som de flesta kaffenördar älskar. Den mäter galet exakt, dessutom har den inbyggd timer och är värmetålig. En perfekt gåva till dig själv för att odla ett nörderi långt bortom trettondagen. Om du känner för att lägga en massa pengar kan du alltid köpa till en Drip Station så ser du sjukt proffsig ut när du brygger (passar dessutom bra till Aeropress!).

    Den eftertraktade vågen, här ståendes under en drip station

    Den eftertraktade vågen, här ståendes under en drip station

  2. Hario v60-filter i metall
    Ja, alltså, jag har redan porslinsvarianten, men HUR snhario-silver-v60-02-coffee-dripperygg är inte metallversionen? Och det att man kan fästa den med karbinhake på en väska eller nåt, hur mycket känsla av att jag skulle kunna brygga kaffe varsomhelst ger inte det? Kolla den här filmen, den ger i alla fall mig lust att ta mig ut i naturen och dricka gott kaffe!
  3. Ohemult exklusivt nyårskaffe
    På nyår ska man äta och dricka gott, det är de flesta överens om, så varför nöja sig med Zoegas eller för den delen någon standard-etiopier eller nåt? Släng ut lite pengar på något speciellt, hittar du en fantastisk geisha är valet självklart, annars tänker jag att du köper Drop Coffees Kenya Ndimaini om du hittar den, eller Love Coffees julkaffe. Finns många bra alternativ, men tänk lite finare, lite bättre när du firar in det nya året! Och brygg det i Chemex. Lyxigt kaffe kräver lyxig bryggmetod! Dock tycker jag att om du hittar en geisha, gör den i v60, jag har alltid lyckats bäst med mina geisha i just hario av någon anledning.

    En geishaböna, rostad av Stumptown Coffee

    En geishaböna, rostad av Stumptown Coffee

  4. Petters bästa ta-med-till-skolan-paket

Ta med till skolan? Vadå? Du jobbar väl?

Jo, jag jobbar som lärare, men ska under våren faktiskt sätta mig i skolbänken igen och plugga pedagogik. Mitt stora och kanske enda problem med detta ligger i att automatkaffe på universitetet inte är särskilt bra och dessutom väldigt dyrt. Jag har tänkt följande setup för att underlätta mitt kaffedrickande under våren:

Om jag typ vinner på lotto köper jag även en Hario Skerton för att kunna mala bönor på plats. Fördelen med detta paket är att det knappt tar någon plats, du får bra kaffe på typ två minuter och du kan stila för studiekamraterna samtidigt eftersom de flesta inte har en aning om vad en Aeropress är. Den stora frågan är om man ska använda S-filtret eller satsa på pappersfilter? Jag tycker att smaken blir bättre med papper, men smidigheten och återanvändbarheten i S-filtret är oslagbart.

Aeropress in the making

Aeropress in the making

Sådär, det var några mellandagstips att grotta ner sig i när gästerna gått hem och du vill dricka lite god brygg och läsa julklappsboken. God fortsättning från oss på En Kopp Till!

IMG_0147

Lämna en kommentar