Några favoriter från den senaste tiden

Det dricks en del kaffe i vårt lilla hushåll, tänkte dela med mig av några favoriter jag har bryggt och druckit senaste tiden:

20140112-203506.jpg

El Bohio Nano Lot – en limited från Johan och Nyström. Väldigt sött, en tydlig citronaktig syra, nästan lemonad i koppen. Blev galet bra som stor batch i Chemex på nyårsafton, gjorde sig också fint i Aeropress (18g kaffe till 250g 90c vatten, 60 s brygg + 30 s press).

Espresso house Kenya Kagumo – jag gillar verkligen den här, ett billigt alternativ till de dyrare kaffen man annars dricker från Kenya. Väldigt typisk Kenyan med vinbärs- och hallontoner.

T-te från J&N – vi har länge gillat Kusmi här hemma, men frågan är om inte J&Ns nya koncept smakar ännu bättre. Vi sippar Douglasgran för jämnan (det är en rooibos, alltså koffeinfritt) och tar en kopp persika och citrongräs rätt ofta. Fantastiskt smakrika teer i snygga burkar. Brygg dem i din Chemex, ser vackert ut och blir fantastiskt gott!

20140112-203617.jpg

Espresso på Silent Shout – fick årets hittills bästa espresso på Kaffemästaren. Koppis Silent Shout är en fantastisk rostning. En väldigt ljus espressorost som blir fruktig och söt, precis som en bra espresso ska vara.

20140112-204128.jpg

Pineapple Bros (Wilford Lamastus) i Aeropress – ett galet kaffe, en fruktig natural från Panama som verkligen smakar ananas, luktar ananas och känns ananas. Vill du härma min bryggning, gör såhär: 15g mediummalet kaffe i en inverterad Aeropress och tarera vågen, häll på 30g vatten värmt till 90 grader. Efter 30 sekunders blomning (rör ordentligt i ”kaffegröten” som uppstår), häll upp vatten tills vågen säger 250g, rör om, vrid på filterkorgen (jag använder s-filter) och låt vila till 1:30. Vänd upp Aeropressen på din mugg och pressa i 30 sekunder. Ger ett galet mjukt, sött och fruktsyrligt kaffe som smakar som en tropisk ö!

20140112-203807.jpg

En reaktion på ”Några favoriter från den senaste tiden

  1. Har just stött på er blogg. Min man och jag är fanatiska kaffeälskare som gärna provar nya bönor till både bistro och aeropress. Tack för riktigt bra tips och omdömen, det uppskattas!

Lämna en kommentar