Koppning på Kaffemästaren

IMG_2471

Igår var det så kallad ”crazy day” på Kaffemästaren, det var bra priser på typ allt i butiken och dessutom var Erik från Drop Coffee och Mattias från Johan & Nyström in da house. Det bjöds på mycket gott kaffe, en hel del skönt kaffeprat och dessutom en öppen koppning med olika kaffen från de två rosterierna. Koppningen blev en personlig favorit, då sex av åtta kaffen var afrikanska, mestadels etiopiska, kaffen som jag verkligen uppskattar. Uppställningen var följande:

Om du inte varit på koppning förut så går det till såhär: Man grovmaler kaffe av olika sort, samma malningsgrad oavsett sort, lägger i olika skålar, sedan fyller man upp skålarna med vatten. Det är oerhört viktigt att ration kaffe-vatten är lika för alla, så att man provar kaffet och inte bryggmetoden! När vattnet är påhällt tar man tid och låter kaffet dra i tre-fyra minuter för att extrahera smak ur kaffet. När detta är klart bryter man ”skorpan” som bildats på ytan med hjälp av sin koppningssked. När man gör det frigörs en hel massa fantastiska dofter, så man ska ha näsan väldigt nära kaffet och försöka få in så mycket som möjligt av de aromer som frigörs.

Efter att skorpan är bruten tar man bort skummet som bildats, sedan är det dags att smaka! Ett efter ett smakar man av kaffena, var inte rädd för att sörpla i dig, det är så man gör. Du sörplar i dig för att sprida kaffet över alla smakreceptorer så att du känner så många smaker som möjligt. Man går flera varv för att kunna känna så mycket som möjligt, och dessutom känna hur kaffet förändras när temperaturen går ner (bra kaffe smakar bättre när det svalnar av).

Den här koppningen var, som du ser, ganska ”bred”, flera länder och regioner, mer som en orientering i afrikanska kaffen. Jag gillade de flesta, men fastnade framförallt för J&Ns kenyan, med mycket, mycket svarta vinbär, andra bär och en härligt söt citrus i eftersmaken. Drops Debello var också mycket fin, kommer nog att funka bra hemma, jag tror den kan bli en favorit i Chemex. Den jag blev mest besviken/förvånad över var J&Ns Red Bourbon som jag druckit hemma som brygg, men upplevde helt annorlunda vid koppningen. Ett ganska tråkigt kaffe att koppa, men rätt bra som brygg hemma.

Jag kommer definitivt att koppa kaffe igen, men gärna med mer ”begränsning” för att lära mig mer om nyanser och ursprung, processmetoder etc. Vore väldigt intressant att göra blindkoppningar också, för att se hur pass gott smaksinne jag egentligen har.

IMG_2478

Erik från Drop förbereder koppningen.

En reaktion på ”Koppning på Kaffemästaren

  1. Pingback: Anteckningar från ett källarhål | En kopp till

Lämna en kommentar