Hittepåfranskor

DSC_0961

Jag döpte de här småfranskorna till hittepåfranskor eftersom jag blandade i lite alla möjliga mjölsorter vi hade hemma. Ja, egentligen kan man säga att jag städade köksskåpen för vi hade flera mjölpåsar där det bara var lite mjöl på botten kvar. Det ska vara lätt att baka och då ska man inte behöva åka och handla bara för att man inte råkar ha exakt ”rätt” mjölsort hemma. Det blir ungefär 16 st.

4 dl fingervarmt vatten
4 msk olja
4 krm salt
50 g jäst
8-10 dl mjöl (jag tog övervägande vetemjöl och sedan grahamsmjöl och grovt rågmjöl)
Pensling: Ägg uppvispat med lite mjölk, solrosfrön, vallmofrön eller något annat man har hemma
  1. Sätt ugnen på 250 grader
  2. Smula ner jästen i en bunke och blanda med fingervarmt vatten, olja och salt
  3. Tillsätt mjölet lite i taget, inte mer än nödvändigt
  4. Jäs i bunken 10-15 min
  5. Knåda degen med kärlek
  6. Rulla till två längder och dela varje längd i ungefär 8 delar, rulla till små bullar
  7. Jäs i 30-45 min
  8. Pensla bullarna och strö på något gott
  9. Grädda ca 8 min
  10. Ät och njut

Vi njöt dessa småfranskor med smör, ost och marmelad (vi hade fikon- och Apelsin/ingefärsmarmelad) och till det varsin stor kopp Darjeeling FF.

DSC_0966

Tekopp från Green Gate och egengjorda ljuslyktor

Lämna en kommentar