Recension: J&N Santa Isabel

Santa Isabel

Det står limited edition på påsen, klart det är bra!

Rosteri: Johan & Nyström
Land: Guatemala
Underart: Caturra
Process: Tvättat
Påstådda smaker: Toffee, mjölkchoklad och Apelsinskal
Bryggsätt: CleverDrip

Som den hipster jag är går jag igång på allt som heter limited edition, nano, mikro, exklusivt, bara för dig, ja du vet. Allt som verkar speciellt och som inte alla andra kan ha. Johan&Nyström är bra på att få mig att känna mig speciell, så mycket limiterat material som de sprutar ur sig (paradoxen där?). Nu har jag inhandlat ett kaffe från Guatemala som tydligen ska smaka toffee, mjölkchoklad och apelsinskal. Låt oss brygga och se vad vi hittar.

Jag bryggde i clevern och malde kaffet rätt så grovt, ungefär två och en halv prick grövre än mediummarkeringen på min Wilfa-kvarn. Extraktionstiden var 90 sekunder och filtreringen tog ungefär lika lång tid. Vid första avsmakningen fanns där enorma mängder apelsin (som utlovat) i koppen, det gick att hitta en del toffee, hade svårare att känna mjölkchoklad. Ganska hög, men angenäm, syra och mycket sötma.

Som de flesta kaffen från Guatemala jag smakat blev det dock allra bäst när kaffet svalnat litegrann, då trädde apelsinen fram nästan ännu mer, men accentuerades av rejält med söta toner av, just det, mjölkchoklad. Precis som Drop Coffees Tzampetei kom den som mest till sin rätt när kaffet svalnat rätt så rejält, då trädde alla eleganta smaker fram och ville vara med (dock smakar de två kaffena helt olika). En mycket angenäm kaffeupplevelse. Jag har bjudit gäster på detta till desserter (äppelpaj), reaktionerna har varit mestadels positiva, men någon har kommenterat kaffets något annorlunda karaktär. Den ligger långt ifrån det svenska ”normalkaffet”, så om du inte är insatt i specialkaffe, var förberedd på en upplevelse.

Sammanfattningsvis ett ganska annorlunda kaffe med hög sötma och syra, väldigt smakrikt och intressant. Jag kan tycka att det var svårt att kombinera med fikabröd (kaffe ska drickas med fikabröd om du inte visste), det smakar så mycket i sig själv att det gör sig bäst på egen hand, kanske med en bra kanelbulle du bakat själv.

Köp så länge lagret räcker:

Kaffemästaren

Baristashopen

Lämna en kommentar