Recension: J&N Colombia decaf

Colombia_DECAF2_460-150x240Rosteri: Johan och Nyström
Land: Colombia
Underart: Ingen info
Process: Tvättat
Påstådda smaker: Frisk sötma, medelfyllighet och en eftersmak som är helt ren och mycket njutbar.

Att hitta ett bra koffeinfritt kaffe är svårt. Jag vill inte säga omöjligt, men jag har nog inte gjort det än. Att säga att J&N har lyckats vore en överdrift, men de har i alla fall kommit en bit på vägen. Jag brukar inte dricka koffeinfritt, men en kopp på kvällen kan vara gott, och att kunna somna på samma kväll är en fördel när man är tvungen att ta sig upp morgonen efter.

Jag bryggde kaffet i Hario v60 (18g kaffe på 300g vatten), kvarnen stod på lite grövre än medium, bryggtiden landade på ungefär 2:30. I koppen hittade jag tyvärr inte den friska sötma som J&N vill att jag ska hitta, jag hittar mest en massa mörk choklad och den beska som associeras med den. Inte på något sätt otäckt, men kanske inte det jag vill ha hos ett bra kaffe. Fylligheten tycker jag är en bra bit över medel (som hävdas av rosteriet), det finns en hel del kropp i den här koppen. I den bryggning jag gjorde var eftersmaken ganska långt ifrån ren och njutbar. Den var i min mun mest en fortsättning på mörka chokladen och ganska besk. Jag ska ärligt säga att jag inte har koll på rostningsdatum, och förpackningen är inte helt nyöppnad (decaf dricks väldigt sällan i vårt hushåll), men jag är inte jätteimponerad av det här kaffet.

Johan och Nyström skriver i produktbladet för kaffet att det är ”med all säkerhet det godaste koffeinfria kaffe du någonsin druckit”. Det är nog sant, men tyvärr säger det nog mer om konkurrensen än om kvaliteten på det här kaffet…

Lämna en kommentar